Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies. OK

Transport L. Van Bogaert uit Hamme verhuisde onlangs naar een nieuwe vestiging in de industriezone Zwaarveld. Een nieuwe stap in de intussen 80-jarige geschiedenis van de onderneming, die met de aankoop van 8 nieuwe DAF XF 460 FTP Euro 6 trouwens resoluut tekent voor een nieuwe toekomst. Een toekomst waarin logistiek een steeds grotere plaats zal krijgen en waarin ook Herst Holding, dat sinds dit jaar een minderheidsparticipatie in het bedrijf heeft, een belangrijke rol zal spelen. Wij gingen hierover praten met zaakvoerder Bart Malfliet.

Met Bart Malfliet staat intussen al de derde generatie aan het hoofd van het familiebedrijf. Zijn grootvader Leon begon het transportbedrijf vlak na de Tweede Wereldoorlog. “Als je echt helemaal correct wil zijn, was het zelfs zijn moeder, die nog voor de oorlog begon met transportactiviteiten. En zoals dat in die tijd wel meer gebeurde, was dat nog met paard en kar en lag deze activiteit in het verlengde van de ouderlijke boerderij. Mijn grootvader zelf, die kreeg de smaak van het vervoeren echter in de oorlog zelf te pakken”, opent Bart Malfliet het gesprek.

Groeien met Le Lis

Het bedrijf begon met één vrachtwagen en Leon Van Bogaert concentreerde zich daarbij op transport voor de touwbinderij uit Hamme. “Le Lis heette dat bedrijf en voor hen vervoerde mijn grootvader touwen en koorden. Eigenlijk kan je zeggen dat wij letterlijk en figuurlijk met Le Lis gegroeid zijn. We begonnen enerzijds meer en meer vervoer voor hen te doen, maar omdat ook de bobijnen, waarop het touw geleverd werd, steeds groter werden, moesten we op een gegeven moment ook overstappen op uitzonderlijk vervoer. Een transporttak waarin we ook vandaag nog altijd actief zijn”, vervolgt Bart Malfliet.

“Mijn grootvader stierf op vrij jonge leeftijd in 1969, nadat hij eerder al zijn eerste vrouw had verloren, toen ze het kraambed van mijn moeder niet overleefde. Gelukkig was er zijn tweede vrouw Bertha Ottermans, mijn meter trouwens, die de zaak na zijn dood voortzette. Nadat mijn moeder (Leona Van Bogaert) mijn vader (Frans Malfliet) leerde kennen en zij samen trouwden, kwamen ook zij in 1972 in de zaak”, blikt Bart Malfliet verder terug in de familiehistorie. Toen Bertha Ottermans in 1979 overleed, stonden de ouders van de huidige zaakvoerder er alleen voor. “Zij hebben in de volgende 15 jaar getracht de zaak, die bij de overname uit een tiental trucks bestond, op hetzelfde niveau te houden. Iets wat geen gemakkelijke zaak was, want zij verloren in die eerste jaren met de sluiting van de Boelwerf en het faillissement van Nobels-Peelman twee heel grote klanten. Een zware tijd, die ze gelukkig konden overleven, met name door de activiteiten in het uitzonderlijk vervoer, waarvoor ze ook nieuwe klanten konden veroveren, zoals onder andere De Bonte-Van Hecke, Jan De Nul en SVK”, verduidelijkt Bart Malfliet.

Uitbreiding in de jaren 90

Bart Malfliet kwam zelf in 1994 in het bedrijf en een jaar later volgde ook zijn broer Pieter. Transport L. Van Bogaert zette op dat moment ook een fase van uitbreiding in. “Wij verkozen daarbij vooral in de richting van onderaannemers te evolueren en onze eigen vloot op een tiental voertuigen te houden. Een strategie die wij hebben aangehouden tot de economische crisis in 2008 losbarstte. Toen hebben wij het gedeelte onderaannemers afgebouwd en getracht onze eigen vloot te behouden”, vertelt Bart Malfliet, die, toen de crisis op zijn einde draaide, besloot de eigen vloot uit te breiden: “Het was mijn bedoeling de opportuniteiten die zich stelden te grijpen. Gezien de barre tijden, opteerden we toen bewust voor de aankoop van vijf extra tweedehandstrucks.” Omdat zijn broer Pieter deze visie niet deelde, besloot die toen het ouderlijk bedrijf te verlaten en zelf voor andere opportuniteiten te kiezen.

Kosten controleren

De keuze voor een groeiscenario was volgens Bart Malfliet enkel haalbaar indien men alle kosten bewust begon te controleren. Het bleven echter moeilijke tijden omdat de banken weinig vertrouwen hadden in de transportsector. “Gelukkig konden wij in die periode op de steun van de constructeurs rekenen, al was dat geen goedkope optie”, getuigt Bart Malfliet, die in 2012 wel aan de resultaten van zijn bedrijf merkte dat hij de goede keuze had gemaakt en de zaken de goede kant uitgingen.

Kosten controleren staat voor Bart Malfliet echter zeker niet gelijk aan op zoek gaan naar chauffeurs die aan lagere voorwaarden rijden. “Wij beperken ons bewust tot nationaal vervoer en werken met 16 Nederlandstalige chauffeurs. Onze klanten willen een duidelijke communicatie en verwachten van ons dat wij met ervaren en bekwaam personeel werken. Onze chauffeurs moeten meer kunnen dan aan een stuur draaien. Zij moeten meedenken met onze klanten. Opvallend is trouwens dat steeds meer klanten deze voorwaarden stellen”, verklaart Bart Malfliet.

Weg uit het centrum

Transport L. Van Bogaert was tot vorig jaar nog altijd in het centrum van Hamme gevestigd. “Door de groeiende omzet in 2013 en 2014 en een wagenpark van zestien trekkers en veertig opleggers is een vestiging in het centrum van een gemeente als Hamme onhoudbaar. Vandaar dat een verhuizing zich opdrong. En toen de opportuniteit zich voordeed, dat we dit pand in de zone Zwaarveld konden kopen, hebben we niet lang geaarzeld”, stelt Bart Malfliet.

Met ‘we’ bedoelt de zaakvoerder van Transport L. Van Bogaert zichzelf en de broers Kristoff en Ulrik Van Houte. Zij zijn de eigenaars van de Herst Holding, die dit jaar een minderheidsparticipatie nam in Transport L. Van Bogaert en die ook mee achter de verhuizing naar het nieuwe pand stonden. Zij houden zich niet bezig met het operationele luik van het bedrijf, maar met de financiële structuur en de contacten met de banken. “Door die nauwe samenwerking met Herst Holding kon ik mijn doelstellingen uit 2012 gesteld had, waarmaken”, legt Bart Malfliet uit. Hij doelt hiermee op de verhuizing naar een groter pand, het onder controle krijgen van de kosten en het gezond maken van het bedrijf, het zoeken van een derde partij, waardoor zijn ouders zich uit de onderneming konden terugtrekken en tot slot de stap zetten naar logistieke activiteiten.

Vizier op de toekomst

Transport L. Van Bogaert hoopt de volgende jaren te groeien. “Ik zie die groei echter niet in termen van meer voertuigen, maar eerder in de richting van het uitbreiden van onze logistieke activiteiten, waarbij ik verder kijk dan louter het opslaan van goederen. Vroeger deden wij enkel transport van A naar B, terwijl we nu willen inzetten op Value Added Services. Dat is een dure term voor het feit dat wij bij bedrijven een gedeelte van hun proces uit handen willen nemen, zodat zij zich op hun kernactiviteiten kunnen concentreren en dat gedeelte kunnen toevertrouwen aan iemand die van dat proces net zijn kernactiviteit maakt”, aldus nog Bart Malfliet.

Transport L. Van Bogaert beschikt daarvoor nu over een magazijn van 1.250 m² en twee laadkades waarmee men de logistieke keten van klanten wil optimaliseren door meer te doen dan alleen maar opslaan van goederen. “Wij kunnen de producten van onze klanten knippen, lassen, kleven, plakken, versnijden, herstellen, testen, herverdelen, wissen, sorteren, assembleren, reinigen, orderpicken, en zelfs winkelklaar maken”, somt Bart Malfliet de onbegrensde logistieke mogelijkheden van zijn bedrijf op.


Maar ook nog vervoeren

Transport L. Van Bogaert verloochent zijn wortels echter niet en blijft ook als vervoerder nog zeer actief. Het bedrijf vervoert nog altijd veel bouwmaterialen, maar legt zich verder ook toe op palletgoederen, die ze onder meer voor Katoen Natie vervoeren. En uiteraard blijft ook het uitzonderlijk vervoer nog altijd een bloeiende activiteit. Transport L. Van Bogaert vervoert alles tot 4,25 m breedte, 27 meter lengte en 4,30 m hoogte. “Verder doen wij nog veel transport van staal en metaalconstructies en we zijn eveneens actief in het vervoer van aluminium. We doen dat laatste met speciale verlengde wagens, zodat we twee elementen van 7 meter kunnen vervoeren met een trekker-oplegger”, zegt Bart Malfliet.

Transport L. Van Bogaert rijdt sinds 2015 ook voor Cordeel. Het investeerde daarvoor in drie binnenladers van Faymonville, waarmee men alle prefabelementen vervoert die op de nieuwe site van Cordeel op de terreinen van de voormalige Boelwerf in Temse worden geproduceerd. “Waarmee de cirkel eigenlijk rond is, aangezien mijn ouders vroeger nog voor de Boelwerf reden en onze trucks daar dus nu opnieuw kind aan huis zijn”, glimlacht Bart Malfliet.

Dankzij de participatie van Herst Holding is er de mogelijkheid om naar specifiek en milieuvriendelijk materieel uit te kijken. “Iets wat wij ook gedaan hebben met de aankoop van acht nieuwe DAF XF Euro 6 met 460 pk. Wij hebben gekozen voor een model met een kleine liftas, zodat wij op ieder moment binnen de wettelijke normen inzake gewicht en aslasten kunnen rijden. Een meerinvestering die ik ondertussen al teruggewonnen heb, door het grote aantal controles op overlading”, benadrukt Bart Malfliet.

Truck met optimale prijs/kwaliteit

De keuze voor DAF was overigens niet toevallig. Transport L. Van Bogaert werkt al lange tijd met DAF samen, maar het aandeel van het Nederlandse merk werd pas de laatste vijf jaar groter. “Vijf jaar geleden hebben we zeven DAF CF gekocht en toen we door de invoering van de kilometerheffing onze oudere voertuigen wilden vervangen door modernere en milieuvriendelijkere exemplaren kwamen we opnieuw bij DAF terecht. De DAF XF Euro 6 biedt immers de beste prijs/kwaliteitsverhouding. DAF is een zeer betrouwbaar voertuig, dat aan een erg correcte prijs wordt geleverd. Voor de aankoop en het onderhoud van onze vrachtwagens werken wij samen met Garage Van den Keybus uit Belsele. Hun service en kwaliteit staan hoog aangeschreven in het Waasland en ver daarbuiten. Voor ons wagenpark hebben wij samen met hen een onderhoudscontract op maat opgesteld. Garage Van den Keybus is voor ons een betrouwbare partner, die ook nooit opdringerig wordt en je nooit zal pushen om toch maar een nieuwe truck te kopen”, geeft Bart Malfliet aan.

De DAF XF Euro 6 is één van de meest verkochte trucks en dat brengt een zekere status met zich mee, die Bart Malfliet wel naar waarde weet te schatten. Zeker omdat DAF een inspanning gedaan heeft om de prijs van de XF dichter in de buurt van die van de CF te brengen. “De DAF XF is immers wat luxueuzer en dat is toch niet onbelangrijk voor je chauffeurs, die trouwens allemaal al lang bij ons bedrijf werken. Als je die mensen dan dat plezier kan gunnen, zonder dat het je veel extra hoeft te kosten, is dat mooi meegenomen. En de DAF XF heeft af-fabriek zo een extra ‘baby-as’, terwijl dat bij andere merken pas later in opbouw kan gemonteerd worden of nog niet tot het gamma behoorde. Daardoor werd het helemaal een uitgemaakte zaak dat DAF onze vloot volledig zou veroveren”, aldus nog Bart Malfliet. Die er meteen aan toevoegt dat hij nog geen seconde spijt heeft van deze keuze. De eerste truck rijdt sinds mei en sinds juli zijn de acht nieuwkomers afgeleverd. Uit de eerste verbruiksresultaten blijkt dat de nieuwkomers 3 tot 4 l/100 km minder brandstof verbruiken in vergelijking met de vorige generatie van andere merken.

Samen 100!

Transport L. Van Bogaert bestaat dit jaar 80 jaar. “Samen met Herst Holding, die dit jaar 20 jaar bestaat, zijn we dus als het ware 100! Iets wat we afgelopen weekend trouwens gepast gevierd hebben met een feestje. En wat hopelijk de aanzet is naar de volgende 100 jaar”, besluit Bart Malfliet.

 

2de hands of stock

2de hands of stock

Bent u op zoek naar een 2de hands voertuig of een voertuig op stock?
Bekijk hier ons aanbod.

2dehands of stock

Demovoertuigen

Demovoertuigen

Wil u graag demo rijden met een van onze voertuigen?

Neem snel een kijkje.

Demovoertuigen

DAF shop

DAF shop

De complete collectie DAF-kleding, accessoires, miniaturen en gadgets voor een doorwinterde DAF-fan. 

DAF Shop